ADAS

ADAS.  

13 verschillende rijhulpsystemen

Om ongelukken te voorkomen hebben autofabrikanten in de loop der jaren meerdere rijhulpsystemen ontwikkeld. Deze systemen zijn ontwikkeld met als doel om ongelukken te voorkomen en de bestuurder de controle over het voertuig te behouden . De rijhulp komt in verschillende vormen voor en is altijd een waardevolle toevoeging aan de auto. Maar welke afkorting staat voor welk rijhulpsysteem, en wat doen ze allemaal? In deze blog geeft Mooren Auto een overzicht van 13 rijhulpsystemen inclusief uitleg waar ze goed voor zijn.

1. ABS

Het Anti-Lock System (ABS) heet in correct Nederlands het antiblokkeersysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen van je auto niet blokkeren bij een noodstop. ABS helpt je dus om de controle over je auto te behouden als je plotseling hard moet remmen en voorkomt daarnaast het bekende geluid van piepende banden tijdens het remmen.

2. Achteruitrijcamera

Een achteruitrijcamera laat precies zien wat er achter je gebeurt en schakelt automatisch in als je je auto in z’n achteruit zet. Het is een grote hulp bij het inparkeren.

3. ADS

Adaptive Damper System (ADS), ook wel bekend als het adaptief dempingssysteem, zorgt ervoor dat de schokbrekers aangepast worden op basis van de ondergrond waarop gereden wordt. In bepaalde, meer sportieve auto’s beschik je over verschillende standen, die je met een knop kan instellen. Denk hierbij aan het verschil tussen ‘comfort’ en ‘sportief’, waarbij de vering in de sportieve stand veel harder afgesteld staat.

4. ASR

Anti-Slip Regulation (ASR) voorkomt dat je wielen doorslaan op glad wegdek. ASR ‘voelt’ dat het wegdek niet genoeg grip biedt en zorgt er vervolgens voor dat je een stuk makkelijker grip vindt op een gladde ondergrond. 

5. Cruise Control

Cruise Control stelt je auto in staat om op een vaste snelheid te blijven rijden, zonder dat je hiervoor je voet op het gaspedaal hoeft te houden. Omdat een auto met de cruise control een constante snelheid behoudt, verbruikt deze minder brandstof.

6. Dodehoekdetector

De dodehoekdetector geeft je een signaal als iemand zich naast je in de dode hoek begeeft. Het systeem voorkomt zodoende dat je iemand over het hoofd ziet bij het inhalen, of in druk stadsverkeer.

7. EBA

Emergency Brake Assist (EBA) helpt je met het maken van een noodstop. Dit systeem past extra remkracht toe bij een plotselinge stop en zorgt ervoor dat de auto maximaal afgeremd wordt in een noodsituatie. EBA staat ook bekend als Brake Assist (BA of BAS).

8. EBD

Electronic Brakeforce Distribution (EBD) is een onderdeel van ABS en ESP. Het systeem zorgt ervoor dat de remkracht die toegepast wordt op de verschillende wielen stabiel is. Simpel gezegd levert dit een auto op die beter en stabieler kan remmen in noodsituaties.

9. ESP

De afkorting ESP staat voor Electronic Stability Programme en is een belangrijk hulpmiddel in de auto. Het systeem voorkomt dat auto’s slippen. Zodra de sensoren merken dat iemand de macht over het stuur verliest of dat de wielen opeens geen grip meer hebben, dan grijpt het in en zorgt het systeem ervoor dat de bestuurder de controle weer terug krijgt.

10. Hill Hold

Hill Start Assist (HSA). beter bekend als Hill Hold, helpt je met het wegrijden op een helling. De auto houdt de remdruk bij het wegrijden een paar tellen vast, zodat je niet langer de handrem hoeft te gebruiken en de auto niet achteruit rolt. De hellingproef is dankzij Hill Hold een koud kunstje.

11. Parkeersensoren

Parkeersensoren voorkomen ongelukken bij het inparkeren. Dit door signalen af te geven die een indicatie geven van hoe dicht je langs een paaltje of een andere auto rijdt. Hoe urgenter het signaal, hoe dichter je langs de obstakels gaat.

12. IPAS

IPAS staat voor Intelligent Parking Assist System , een systeem dat de auto automatisch laat inparkeren. De auto stuurt met behulp van dit systeem zichzelf in een beschikbare parkeerplaats door verschillende sensoren die kunnen inschatten waar de auto wel en niet past.

13. Lane Assist

Lane Assist, ook wel de rijstrooksensor, scant de weg en dus de rijstrepen. Dreig je over die strepen te gaan zonder je richting aan te geven, dan grijpt Lane Assist in en krijg je een signaal te horen. Lane Assist staat ook wel bekend als Lane Departure Warning of als Lane-keeping System.

Al deze systemen zijn ontwikkeld om ongelukken te voorkomen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hiermee onmogelijk is geworden om jezelf of anderen in het verkeer te bezeren. Gebruik ze dus echt als hulpmiddel en niet als vervanger voor je eigen handen

  SÜRÜCÜ DESTEK SİSTEMLERİ

ADAS.

13 farklı sürücü destek sistemi

Kazaları önlemek için otomobil üreticileri son yıllarda çeşitli sürücü destek sistemleri geliştirdiler. Bu sistemler kazaları önlemek ve sürücünün araç üzerindeki kontrolünü korumasına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Sürüş yardımı çeşitli biçimlerde gelir ve her zaman arabaya değerli bir katkıdır. Peki hangi kısaltma hangi sürücü destek sistemini ifade ediyor ve bunların hepsi ne işe yarıyor? Mooren Auto bu blog yazısında 13 sürücü destek sistemine genel bir bakış sunuyor ve bunların ne işe yaradıklarına dair açıklamalar da sunuyor.

1. ABS

Anti-Lock Sistemi (ABS), Felemenkçe’de kilitlenme önleyici fren sistemi olarak doğru bir şekilde adlandırılmaktadır. Bu sistem, acil duruşlarda aracınızın tekerleklerinin kilitlenmemesini sağlar. ABS, aniden sert fren yapmanız gerektiğinde aracınızın kontrolünü korumanıza yardımcı olur ve ayrıca fren yaparken lastiklerin bilindik gıcırtı sesini engeller.

2. Arka görüş kamerası

Geri görüş kamerası, arkanızda olup biteni tam olarak gösterir ve aracınızı geri vitese taktığınızda otomatik olarak devreye girer. Park ederken çok büyük kolaylık sağlıyor.

3. ADS 

Adaptif Amortisör Sistemi (ADS), diğer adıyla adaptif sönümleme sistemi, amortisörlerin aracın sürüldüğü zemine göre ayarlanmasını sağlar. Bazı daha sportif otomobillerde bir düğmeyle ayarlayabileceğiniz farklı ayarlarınız var. Konfor ve sportif mod arasındaki farkı düşünün; sportif modda süspansiyon çok daha sert ayarlanıyor.

4. ASR

Kaygan yol yüzeylerinde tekerleklerinizin patinaj yapmasını engelleyen Anti-Slip Regülasyon (ASR). ASR, yol yüzeyinin yeterli tutunma sağlamadığını ‘hisseder’ ve kaygan bir yüzeyde çok daha kolay tutunmanızı sağlar.

5. Seyir Kontrolü

Hız Sabitleme Sistemi, gaz pedalına basmanıza gerek kalmadan aracınızın sabit bir hızda seyretmesini sağlar. Çünkü hız sabitleme sistemine sahip bir araç sabit bir hızda seyreder ve daha az yakıt tüketir.

6. Kör nokta dedektörü

Kör nokta dedektörü, yanınızdaki birinin kör noktanızda olması durumunda size sinyal verir. Sistem, böylece sollama yaparken veya yoğun şehir trafiğinde birini görmemenizin önüne geçiyor.

7. EBA

Acil Fren Desteği (EBA) acil durumlarda durmanıza yardımcı olur. Bu sistem, ani duruşlarda ekstra fren gücü uygulayarak, acil bir durumda aracın maksimum etkiyle frenlenmesini sağlar. EBA, Fren Desteği (BA veya BAS) olarak da bilinir.

8. EBD

Elektronik Fren Kuvveti Dağıtımı (EBD), ABS ve ESP’nin bir parçasıdır. Sistem, farklı tekerleklere uygulanan frenleme kuvvetinin dengeli olmasını sağlar. Basitçe söylemek gerekirse, bu, acil durumlarda daha iyi ve daha dengeli fren yapabilen bir araçla sonuçlanır.

9. ESP

ESP kısaltması Elektronik Denge Programı anlamına gelir ve araçta önemli bir yardımcıdır. Sistem, araçların kaymasını engelliyor. Sensörler, birinin direksiyon hakimiyetini kaybettiğini veya tekerleklerin aniden tutunmadığını algıladığı anda sistem devreye girerek sürücünün kontrolü yeniden sağlamasını sağlıyor.

10. Tepe Tutuşu

Yokuş Kalkış Desteği (HSA). Hill Hold olarak da bilinen bu özellik, yokuşlarda kalkış yapmanıza yardımcı olur. Araç hareket ederken birkaç saniye daha fren basıncını korur, böylece artık el frenini kullanmanıza gerek kalmaz ve araç geriye doğru kaymaz. Hill Hold sayesinde eğim testi çok kolay.

11. Park sensörleri

Park sensörleri park ederken kazaların önüne geçiyor. Bu, bir direğe veya başka bir arabaya ne kadar yakın olduğunuzu gösteren sinyaller göndererek yapılır. Sinyal ne kadar acilse, engellere o kadar yaklaşırsınız.

12. IPA’lar

IPAS, Akıllı Park Yardım Sistemi anlamına geliyor ve aracın otomatik olarak park etmesini sağlayan bir sistem. Bu sistem sayesinde araç, çeşitli sensörler yardımıyla aracın nereye sığabileceğini ve nereye sığamayacağını tahmin ederek, müsait park alanına doğru kendi kendine yönleniyor.

13. Şerit Asistanı

Şerit Sensörü olarak da bilinen Şerit Asistanı, yolu ve dolayısıyla şerit çizgilerini tarar. Sinyal vermeden şerit değiştirme tehlikesiyle karşı karşıya kalırsanız, Şerit Takip Asistanı devreye girecek ve bir sinyal duyacaksınız. Şerit Takip Asistanı aynı zamanda Şerit Takip Uyarısı veya Şerit Takip Sistemi olarak da bilinir.

Tüm bu sistemler kazaları önlemek için geliştirilmiş olsa da, bu trafikte kendinize veya başkalarına zarar vermenin imkansız olduğu anlamına gelmiyor. O yüzden onları gerçekten bir araç olarak kullanın, kendi ellerinizin yerine geçecek bir şey olarak değil











Maak bij Mijndomein je gratis WordPress site